KindaMuzik.net

Mijn KindaMuzik: Vivienne van den Assem
2010

KindaMuzik neemt in de rubriek Mijn KindaMuzik een kijkje in de platenkast van een bekende Nederlander. Deze keer is het de beurt aan Vivienne van den Assem (1983), actrice, presentatrice en niet te vergeten: winnares van Wie Is de Mol? in 2009. KindaMuzik bespreekt de platenkast van de Utrechtse en haar vriend, popjournalist Arne van Terphoven en peilt natuurlijk even haar gevoelens bij de huidige reeks van Wie Is de Mol?
Tekst: Niels Steeghs

Beeld:
Niels Steeghs


Wat is het eerste plaatje dat je met eigen geld gekocht hebt?

"Ik heb een oudere zus, dus ik kreeg veel van haar voordat ik zelf een cd kocht. Take That bijvoorbeeld, dus die kan ik allemaal meezingen. Volgens mij was mijn eerste eigen cd er eentje van En Vogue. Ze staan nu ergens in een doos. Mijn vriend en ik hebben een heel grote platencollectie, dus op een gegeven moment hebben we een scheiding gemaakt tussen wat er allemaal in moet en wat niet. En dat mag er gewoon niet in."

Wat was je favoriete band tijdens je puberteit?
"Zelf luisterde ik heel veel naar de Backstreet Boys en een vriendin van me was helemaal fan van Whitney Houston, dus ook dat hoorde ik vaak. En dan Michael Jackson en Madonna via mijn zus. Ik pikte op wat andere mensen luisterden en daaruit selecteerde ik wat ik leuk vond. Op een bepaald moment ga je daar je eigen smaak uit ontwikkelen. Die smaak, dat kwam dus pas later."

Naar welke plaat luister je nu veel?
"Een cd die ik laatst heb gekocht is die van Elbow met het BBC Orchestra, die vind ik echt heel erg mooi. Ik heb ze eerst een aantal keer live gezien voordat ik bedacht dat ik ze zelf moest hebben. Toen heb ik 'm op een gegeven moment cadeau gedaan aan iemand. Daarna vroeg ik me af waarom ik hem niet voor mezelf kocht en toen heb ik gezorgd dat ik 'm heb teruggekregen voor mijn eigen verjaardag."

Werd er tijdens Wie Is de Mol? vorig jaar veel over muziek gepraat en naar muziek geluisterd?
"Het grappige is, bij Wie Is de Mol? kon je eigenlijk nergens over lullen. Je weet op een gegeven moment dat je niet te veel gaat weggeven, want je zit volop in het spel. Het is dus echt zoals het er uitziet op tv. Je hebt constant een bepaalde reserve. Maar met Dennis [Storm, NS] had ik snel de neiging om plaatjes aan elkaar te laten luisteren. Eigenlijk gaat het dan niet over persoonlijke dingen, hoewel muziek toch ook wel weer persoonlijk is. Daardoor ontstond er een heel relaxte setting, omdat binnen alles wat niet kon, dit wel kon."

Kun je met je ervaring van vorig jaar nu gevoelsmatig een serieuze inschatting maken van wie de mol is?
"Ik zit de mensen weg te strepen waarvan ik denk dat ze het niet zijn. Ik denk dat Kim het niet is, dat Erik het niet is, Arjen het niet is. Frits is het voor mijn gevoel ook niet. Dus blijven er nog maar twee over die het wel kunnen zijn: Hind en Sanne [later in de week van het interview moest Hind het programma verlaten, NS]. Zo beredeneer ik het een beetje. Wel kun je elke keer op nieuwe gedachten gezet worden. Ik snap helemaal wat zij daar aan het doen zijn. Die beleving komt weer helemaal terug. Je gaat ernaartoe, je kan het er niet over hebben, je komt terug en kan het er met niemand over hebben, je gaat kijken en kan het er nóg niet over hebben."

Je hebt ook stemmenwerk gedaan voor animatiefilms als Wall-E. De stem van welke muzikant intrigeert jou?
"Ik vind de stem van Josh Homme echt fantastisch mooi, dat rauwe. Eddie Vedder heeft ook een supermooie, rauwe stem. Leuke vent ook, schrijf dat maar op. Het zijn vooral mannenstemmen waardoor ik geraakt kan worden, meer dan die van vrouwen. Ook die zanger van Elbow hoort daar wel bij."

Je vriend is popjournalist en auteur van het boek Het Festivalgevoel. Wat is zijn invloed op jouw muzieksmaak?
"Mijn muziekcollectie was aanzienlijk kleiner geweest zonder hem. De eerste keer dat hij mijn platenkast zag, was hij wel tevreden. Maar ik ben gewoon een meisje, dus ik heb ook meisjesdingen staan. Hij heeft me veel oude muziek laten horen, ook wel minder gangbare singer-songwriters en hij heeft me Nederlandse muziek laten luisteren. Echt old school, zoals Johnny Jordaan. Arne is veel diverser en heeft meer uitschieters. Hij kan me nog steeds dingen uit de kast laten horen die ik niet ken."


Wat is jouw festivalgevoel en wat is je favoriete muziekfestival?

"Mijn tofste festival was Rock Werchter 2007. Daar ging ik helemaal bleu naar toe met twee vriendinnen die überhaupt nog geen festivalervaring hadden. Heel kenmerkend is de bubble waar je instapt. Je zit vijf dagen in een bijzondere, relaxte wereld met al die goede muziek. Daar hou je zoveel mooie verhalen aan over, die vertel je over twaalf jaar nog in de kroeg. Dat het zo'n effect op ons heeft gehad, dat is er nog het meest bijzondere aan. Er objectief in blijven is lastig, maar dat is wel de kracht van Het Festivalgevoel. Je duikt ergens in, dat is dan even je wereld en je ziet verder wel hoe het loopt."

Zie jij overeenkomsten tussen het acteervak en de show die een muzikant op het podium opvoert?
"Ja, ik denk dat een muzikant een bepaald soort energie nodig heeft op het podium. Je moet jezelf een beetje triggeren. Bij acteren is dat ook zo. Dat vergt een bepaalde inzet en een bepaalde mindset. Een artiest moet zijn muziek spelen vanuit zijn emotie, en zo is het met acteren ook. Je neemt iets van jezelf mee. Maar ik denk niet, voordat dat misverstand ontstaat, dat artiesten op een podium acteren. Je hebt uiteindelijk te maken met publiek, je moet keihard vechten om te maken wat je wil."

Wat was het laatste concert waar je geweest bent en de beste show die je hebt meegemaakt?
"Ik heb voor Plug de Band van KinkTV gewerkt met The Bohemes, een hele toffe indierockband uit Den Haag. Zij hebben toen nog een minioptreden gegeven, dat was mijn laatste concert. De beste show van afgelopen jaar, dat was toch AC/DC in de ArenA, echt een knaller. En ik werd ook heel erg blij van De Staat op Lowlands."

Maak jouw eigen website met JouwWeb